Top 20 de filme educative pentru copii cu vârste între 8-14 ani

Câteva precizări 

  1. În primul rând nu este un top. Am folosit trucul de a numi această listă de filme „top” ca să atrag mai uşor atenţia celor care caută pe internet filme „grozave” pentru copii.
  2. Aşa-zisele topuri pe care le găsiţi pe internet sunt întocmite de persoane care ştiu mult prea puţine lucruri despre ceea ce înseamnă un film bun.
  3. Pe internet poate să scrie oricine, orice! Depinde de cititor şi de capacitatea lui de a analiza textele citite ce face cu aceste articole, le dă crezare şi le transmite mai departe ca fiind o informaţie valoroasă, sau îşi pune nişte întrebări serioase şi rămâne cu anumite rezerve şi îndoieli despre ceea ce citeşte.
  4. De ce se fac aceste topuri, totuşi?

Fiindcă subiectul e atrăgător pentru cineva care vrea să fie citit (bloggeri, ziarişti media etc.)

5. Care sunt criteriile după care au fost trecute filmele în aceste topuri?

  • Succesul de casă
  • Premiile primite la festivaluri
  • Nota IMDB
  • Cât de distractiv este
  • Câtă adrenalină produce acţiunea
  • Ce efecte speciale grozave are
  • Cât de spectaculoase sunt trucajele
  • Cât de bine descriu ceea ce îşi doresc cei mai mulţi dintre copii:
    • să fie eroii unor aventuri extraordinare
    • să aibă puteri supranaturale
    • să-şi exercite puterea asupra celor din jur
    • să guste din lucrurile şi plăcerile interzise
    • să aibă parte de toate distracţiile pe care şi le pot imagina
    • şi altele de felul acesta

6. Pot exista şi altfel de topuri, altfel de criterii?

Fireşte că pot exista. Trebuie doar să facem un exerciţiu de gândire.

7. De ce, care este cauza pentru care vă propun eu încă un top?

  • Fiindcă peste 90% din filmele menţionate în topurile pe care le găsiţi cu google dăunează copiilor!
  • Fiindcă eu am întocmit lista de filme după alte criterii decât cele amintite mai sus; fireşte, ca orice listă, are şi o doză de subiectivism.
  • Deoarece am preocupări în domeniul educaţiei, am trecut în această listă doar filme valoroase din punct de vedere artistic, filme din care privitorul-copil are foarte multe lucruri de învăţat şi care îl vor ajuta să devină un adult preocupat mai degrabă de valorile umane fundamentale decât de o viaţă uşoară şi plină de plăceri.
  • Copii au nevoie de poveşti şi de lumea fantastică a poveştilor.

8. De ce eu? De ce aţi avea o încredere mai mare în lista întocmită de mine?

Din următoarele motive:

  • sunt cinefil, una din pasiunile mele de o viaţă este filmul, filmul adevărat, filmul artistic
  • am o cultură cinematografică solidă, formată în aproape cinci decenii
  • am citit foarte multe cărţi şi articole bine documentate despre filme, actori şi regizori şi cred că decriptez corect mesajul unui film şi observ foarte repede calităţile lui
  • am tradus în ultimii 12 ani peste 700 de filme artistice, scurtmetraje şi filme documentare (capodopere sau filme valoroase conform criticii de specialitate)

9. Ar fi folositoare o astfel de listă?

Iată câteva argumente:

  • poate fi utilă pentru profesorii diriginţi la orele de consiliere
  • poate fi utilă pentru părinţi pe care îi asigur că pot să-şi lase fără nicio rezervă copiii să vizioneze singuri astfel de filme, deşi sfatul meu este să le vedeţi împreună şi să le discutaţi după încheierea lor
  • îi ajută pe copii să fie nişte copii normali care să-şi trăiască frumos copilăria
  • îi învaţă pe copii să se transforme în adolescenţi frumoşi, iar apoi în adulţi responsabili
  • îi ajută pe copii să se înţeleagă pe sine şi să înţeleagă viaţa şi societatea în care trăiesc
  • îi ajută pe copii să devină sensibili, să plângă când văd durerea, disperarea şi nenorocirile semenilor şi să se bucure cu aceia care sunt fericiţi şi îşi împlinesc visele
  • prin contrast cu unii eroi din aceste filme, să conştientizeze şi să aprecieze cum se cuvine dragostea şi atenţia de care se bucură, să aprecieze şi să fie recunoscători pentru familia, locuinţa şi bunurile materiale pe care le au sau pentru vremurile de pace şi linişte socială pe care le trăiesc.

10. Cum primesc şi cum privesc copiii aceste filme

Este foarte posibil ca la început aceste filme să fie respinse:

  • foarte mulţi copii, adolescenţi şi tineri sunt lipsiţi de sensibilitate faţă de lucrurile frumoase şi emoţionante (ori şi-au pierdut această sensibilitate) şi nu ştiu să-şi gestioneze sentimentele (de obicei le ascund sau le neagă sub influenţa reacţiilor grupului)
  • aceste filme sunt foarte diferite de ceea ce văd ei la televizor, pe smart-phone-uri şi pe internet
  • din cauza muzicii pe care o ascultă, unele filme muzicale li se par plictisitoare
  • acţiunea unor filme mai vechi, mijloacele tehnice de atunci prin care se redă lumea fantastică şi personajele ei nu sunt pe placul copiilor care îşi doresc efecte computerizate spectaculoase
  • nu au exerciţiul şi răbdarea necesare să vadă dincolo de acţiunea filmului
  • copiii, la fel ca adolescenţii şi tinerii, au o imaginaţie săracă iar lucrul acesta îi determină să fie foarte reticenţi la filmele vechi

11. Cum îi ajutăm noi pe copii să înţeleagă şi să aprecieze aceste filme:

  • la fel ca în cazul cărţilor, muzicii, teatrului, copiii au nevoie să fie iniţiaţi să vadă, să recunoască şi să aprecieze operele de calitate în general; această iniţiere trebuie făcută cu tact, răbdare şi perseverenţă, fiind la baza înţelegerii filmelor
  • mai întâi trebuie să vedem noi înşine filmele şi să ne documentăm în privinţa lor
  • să le facem o scurtă prezentare şi să le explicăm la ce să se aştepte
  • să le atragem atenţia în timpul vizionării asupra unor scene sau dialoguri importante sau să le explicăm o scenă importantă din film (chiar oprind filmul dacă e cazul)
  • să subliniem lucrurile frumoase şi emoţionante pe care le arată filmul
  • la sfârşitul vizionării trebuie să discutăm despre film

12. Ce trebuie să discutăm (cu argumente) după vizionarea împreună a filmului:

  • ce au observat copiii urmărind filmul respectiv (provocaţi-i să răspundă):
    • personajele şi imaginile sau scenele care le-au plăcut şi care i-au impresionat
    • despre personajele pozitive şi cele negative
  • despre lucrurile memorabile din film
  • despre scenele emoţionante din film pentru ca micii spectatori să-şi recapete sensibilitatea faţă de lucrurile frumoase şi emoţionante şi să empatizeze cu eroii filmului, iar mai apoi cu oamenii din jurul lor
  • despre situaţiile prezentate în film din care putem să învăţăm ceva util pentru viaţa noastră
  • de ce filmul urmărit a avut calităţi artistice şi nu a fost unul de duzină
  • semnalarea cărţii după care s-a făcut filmul
  • semnalarea altor filme sau cărţi cu subiect asemănător
  • despre regizori şi actori

13. Am pus asemenea filme copiilor de la şcoala în care predau şi am putut observa reacţiile şi aşteptările lor, dar şi faptul că sunt foarte receptivi şi îşi doresc o iniţiere în filmele artistice.

   Iată filmele pe care vi le propun în ordinea în care îmi vin în minte:

1. Fly Away Home

bc66b79ac564035ab8293779e099dde7-fly-away-home

Titlul în limba română: Zboară departe, acasă

Regia: Carrol Ballard – Canada, 1996

Scurt rezumat:

  • Povestea adevărată a unei fetiţe care îşi pierde mama într-un accident de maşină şi încearcă să treacă peste acest moment dificil alături de tatăl ei, un inventator trăznit
  • Un film despre curaj, familie, iubirea părintească
  • Filmul îi va face pe copii să devină mai altruişţi şi să respecte natura şi viaţa

2. Turtles Can Fly (Lakposhtha parvaz mikonand)

4755563_orig

Titlul în limba română: Ţestoasele pot să zboare

Regia: Bahman Ghobadi – Irak, 2004

Recomandare: Căutaţi pe internet subtitrarea semnată Dappon (este subtitrarea realizată de mine)

Scurt rezumat:

  • Povestea unui grup de copii kurzi din timpul primului război din Irak care sunt nevoiţi să adune mine neexplodate de pe câmpurile ţăranilor pentru a-şi câştiga existenţa
  • Un film despre prietenie, sacrificiu şi curaj
  • Filmul îi va face pe copii să aprecieze lucrurile pe care le au, familia şi copilăria fericită de care se pot bucura într-o ţară ferită de grozăviile războiului

3. The Jungle Book

ima

Titlul în limba română: Cartea junglei

Regia: Wolfgang Reitherman – SUA, 1967

Recomandare: Căutaţi pe internet subtitrarea semnată Dappon (este subtitrarea realizată de mine)

Atenţie! Recomand versiunea din anul 1967 a filmului!

Scurt rezumat:

  • Inspirat din romanul omomim al lui Rudyard Kipling
  • Un desen animat produs de studiourile Walt Disney, foarte antrenat şi bine realizat, cu o muzică superbă
  • Un film despre prietenie şi sacrificiu
  • O parabolă a drumului iniţiatic al copilului de la copilărie la maturitate
  • Filmul îi ajută pe copii să devină responsabili şi altruişti

4. The Point

The-Point-images-a23ed42f-683b-41ba-bafc-30f7d167aea

Titlul în limba română: Oblio

Regia: Fred Wolf – SUA, 1967

Scurt rezumat:

  • Filmul este o poveste animată, plasată dintr-un tărâm imaginar unde toată lumea are capul ţuguiat, cu excepţia unui băieţel pe nume Oblio care, în ciuda formei rotunde a capului, îşi face foarte mulţi prieteni
  • Un film care îi ajută pe copii să înţeleagă ce înseamnă diversitatea şi în acelaşi timp să devină toleranţi şi prietenoşi

5. Mary Poppins

marypoppins

Titlul în limba română: Mary Poppins

Regia: Robert Stevenson – SUA, 1964

Scurt rezumat:

  • Filmul se adresează familiei şi spune povestea unor copii care trăiesc nişte aventuri extraordinare alături de guvernanta lor
  • Un film care îi ajută pe copii să aprecieze valorile familiei
  • Un film care dezvoltă imaginaţia copiilor

6. A Christmas Carol

A_Christmas_Carol_voted_best_festive_film

Titlul în limba română: Poveste de Crăciun

Regia: Clive Donner – Marea Britanie, 1984

Recomandare: Căutaţi pe internet subtitrarea semnată Dappon (este subtitrarea realizată de mine)

Scurt rezumat:

  • Filmul spune povestea unui bătrân bogat, dar zgârcit şi rău la suflet şi care este schimbat în mod miraculos de spiritul Crăciunului
  • Îi ajută pe copii să fie generoşi, buni la suflet, atenţi cu cei din familia lor şi cu cei din jurul lor

7. Lion King

The-Lion-King

Titlul în limba română: Regele Leu

Regia: Roger Allers, Rob Minkoff – SUA, 1994

Scurt rezumat:

  • Filmul spune povestea unui pui de leu răsfăţat care crede că i se cuvine totul
  • Un film despre maturizare, despre prietenie şi spirit de sacrificiu
  • Un film care te învaţă ce înseamnă să fii drept şi să-ţi doreşti un caracter ales
  • Îi ajută pe copii să fie generoşi, buni la suflet şi atenţi cu cei din jurul lor

8. The Bear (L’Ours)

L'ours

Titlul în limba română: Ursul

Regia: Jean-Jacques Annaud – SUA, 1988

Recomandare: Căutaţi pe internet subtitrarea semnată Dappon (este subtitrarea realizată de mine)

Scurt rezumat:

  • Filmul spune povestea unui pui de urs care rămâne fără mamă şi care trebuie să se descurce singur în viaţă
  • Îi ajută pe copii să aprecieze familia şi să înţeleagă cât de greu îi este unui orfan să-şi croiască singur drum prin viaţă

9. Pay It Forward

payfori1

Titlul în limba română: Dă mai departe

Regia: Mimi Leder – SUA, 2000

Scurt rezumat:

  • Filmul spune povestea unui profesor care le dă elevilor săi o compunere despre cum să creeze o lume mai bună
  • Îi ajută pe copii să fie altruişti, să se gândească la nevoile semenilor lor
  • Îi determină pe copii să reflecteze asupra societăţii în care trăiesc şi să se gândească cum pot ei să schimbe în bine această societate

10. The Sound of Music

the-sound-of-music-561821

Titlul în limba română: Sunetul muzicii

Regia: Robert Wise – SUA, 1965

Scurt rezumat:

  • Filmul spune povestea familiei unui ofiţer austriac care, după invadarea Austriei de către Germania, trebui să-şi pună în siguranţă copiii
  • Un film despre valorile familiei
  • Îi ajută pe copii să fie uniţi în vremuri grele cum ar fi războiul
  • Îi determină pe copii să înţeleagă ce înseamnă războiul şi să aprecieze vremurile de pace şi linişte în care se pot bucura de copilărie

11. The Little Prince

2011-01-14-10-46-07-5-in-the-little-prince-produced-in-1974-stephen-war

Titlul în limba română: Micul Prinţ

Regia: Stanley Donen – SUA, 1963

Scurt rezumat:

  • Filmul este o fantezie muzicală ecranizată după cartea cu același nume de Antoine de St. Exupery
  • Îi ajută pe copii să descopere şi să înţeleagă lumea înconjurătoare
  • Îi ajută pe copii să se descopere şi să se înţeleagă pe ei înşişi

  12. Hugo

hero_EB20111121REVIEWS111119982AR

Titlul în limba română: Hugo

Regia: Martin Scorsese – SUA, 2011

Scurt rezumat:

  • Hugo, un orfan în vârstă de 12 ani care repară orologiile din gara oraşului, descoperă un om mecanic stricat pe care încearcă să-l repare
  • Un film despre curajul şi perseverenţa unui copil care se luptă cu greutăţile vieţii
  • Un film despre prietenie şi despre împlinirea visurilor

  13. The Boy in the Striped Pyjamas

the-boy-in-the-striped-pyjamas-header

Titlul în limba română: Băiatul în pijama dungată

Regia: Mark Herman – SUA, 2008

Scurt rezumat:

  • O poveste tristă dintr-un lagăr de concentrare nazist care vorbeşte despre doi copii, fiul comandandului lagărului şi fiul unui deţinut care îşi schimbă între ei îmbrăcămintea şi identitatea
  • Îi determină pe copii să înţeleagă ce înseamnă războiul şi să aprecieze vremurile de pace şi linişte în care se pot bucura de copilăria lor

 14. Extremely Loud and Incredibly Close

Extremely Loud & Incredibly Close

Titlul în limba română: Extrem de tare şi incredibil de aproape

Regia: Stephen Daldry – SUA, 2011

Scurt rezumat:

  • Este povestea unui băieţel care îşi pierde tatăl în atentatul terorist asupra turnurilor gemene din data de 11 septembrie 2001
  • Filmul prezintă strânsa relație dintre băieţel şi tatăl său şi aventurile băieţelului pentru a înţelege şi preţui mai bine această relaţie după dispariţia tatălui său
  • Un film despre valorile familiei
  • Îi ajută pe copii să se descopere şi să se înţeleagă pe ei înşişi
  • Îi determină pe copii să înţeleagă ameninţările care planează asupra societăţii moderne şi să aprecieze vremurile de linişte socială în care se pot bucura de copilăria lor

15. The Wizard of Oz

wiz

Titlul în limba română: Vrăjitorul din Oz

Regia: Victor Fleming – SUA, 1939

Scurt rezumat:

  • Ecranizarea liberă printr-un film muzical a cărţii cu acelaşi nume de Frank Baum
  • Aventurile unei fetiţe într-o lume fantastică în care înfruntă un vrăjitor de temut pentru a-şi salva căţelul
  • Îi ajută pe copii ce înseamnă curajul, prietenia, sacrificiul de sine
  • Dezvoltă imaginaţia copiilor
  • Un film despre valorile umane care trebuie sădite în copii încă de la o vârstă fragedă

16. The Wind in the Willows

maxresdefault

Titlul în limba română: Vântul prin sălcii

Regia: Terry Jones – Marea Britanie, 1996

Scurt rezumat:

  • Ecranizarea poveştii pentru copii cu acelaşi nume (autor Kenneth Grahame)
  • Îi ajută pe copii să înţeleagă lumea din jurul lor şi să lupte pentru lucrurile importante în care cred
  • Dezvoltă imaginaţia copiilor

17. Alice in Wonderland

aiw85production23

Titlul în limba română: Alice în Ţara Minunilor

Regia: Harry Harros – SUA, 1985

Scurt rezumat:

  • Ecranizarea poveştii pentru copii cu acelaşi nume (autor Lewis Carroll)
  • Dezvoltă imaginaţia copiilor şi le împlineşte nevoia de basm printr-o poveste din care pot învăţa o mulţime de lucruri despre calităţile şi frumuseţea caracterului uman

18. Chitty Chitty Bang Bang

movie_cars_chitty_chitty_bang_bang_ahall_dvdyke_hripley_ahowes_1600_900_2-752x453

Titlul în limba română: Chitty Chitty Bang Bang

Regia: Ken Hughes – SUA, 1963

Scurt rezumat:

  • Filmul se adresează familiei şi spune povestea unor copii care trăiesc nişte aventuri extraordinare purtaţi de o maşină fermecată
  • Un film care îi ajută pe copii să aprecieze valorile familiei
  • Dezvoltă imaginaţia copiilor şi le împlineşte nevoia de basm printr-o poveste din care pot învăţa o mulţime de lucruri despre calităţile şi frumuseţea caracterului uman

19. Mrs. Doubtfire

GTY_mrs_doubtfire_jef_160928_16x9_992

Titlul în limba română: Mrs. Doubtfire

Regia: Chris Columbus – SUA, 1993

Scurt rezumat:

  • Filmul spune povestea unui tată care pierde custodia celor trei copii ai săi în favoarea fostei lui soţii şi se deghizează în menajeră pentru a fi în apropierea acestora
  • Un film despre valorile familiei şi despre cât de important este pentru copii să aibă o familie unită

 20. Without Family (Sans famille)

maxresdefault

Titlul în limba română: Singur pe lume

Regia: Jean-Daniel Verhaeghe – Franţa, 2000

Scurt rezumat:

  • Este povestea emoţionantă a unui băieţel de 8 ani, găsit şi crescut de o femeie simplă de la ţară
  • Un film despre curajul cu care înfruntă un băieţel grteutăţile vieţii
  • Îi ajută pe copii să-şi formeze un caracter frumos
  • Filmul îi va face pe copii să aprecieze şi să se bucure şi să fie recunoscători pentru lucrurile pe care le au, pentru familia şi copilăria lor fericită

 

 

Despre Dan Pop

Profesor de T.I.C. (Tehnologia Informaţiilor şi a Comunicaţiilor). Traducător de filme (titrări) din limbile engleză şi franceză. Fost anticar. Preocupări în domeniul artei, culturii, educaţiei. e-mail: dappon1959@yahoo.com
Acest articol a fost publicat în Filmul. Titrări, subtitrări, Profesor în România. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

4 răspunsuri la Top 20 de filme educative pentru copii cu vârste între 8-14 ani

  1. cucu rucu zice:

    Super-tare lista! Multumim!
    Daca ati putea pun si linkuri unde se pot vedea online, ar fi si mai super.
    Multumim!

    • Dan Pop zice:

      Chestia cu recomandarea unor link-uri e un pic spinoasă. Totuşi, cei care descarcă doar în folosul propriu ceea ce încarcă alţii pe internet nu cad sub incidenţa niciunei legi.
      Aşadar iată două site-uri:
      1. https://www.pirateproxy.space/
      2. https://goldies.in/

      Pentru goldies.in vă trebuie o invitaţie, iar eu nu pot să vă ajut în privinţa asta.
      Dar dacă reuşiţi să procuraţi una şi sunteţi pasionat de filme, o să fiţi foarte mulţumit.

  2. Alexandra Dumitrache zice:

    Bună ziua!Știți unde găsesc filmul „Fly away home”?Un site serios, vă rog!Mulțumesc.

Lasă un răspuns

Te rog autentifică-te folosind una dintre aceste metode pentru a publica un comentariu:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s